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Kevin Wing / Rider Report |
2004 Honda Rune |
Its wheelbase stretches a mighty 68.9 inches, the longest in Honda’s lineup by more than an inch. With six gallons of the premium fuel it requires aboard, the bike weighs 878 pounds, two more than the Honda GL1800 Gold Wing.
"룬"의 휠베이스는 무려 68.9인치에 이르며 혼다에서 출시한 모든 모토바이크중 그 길이가 무려 1인치 이상 더 길다. 이 모토바이크는 고급휘발유를 사용하라고 권장하고 있는데 암튼 6갤론의 연료을 채우면 "룬"의 토탈 무게는 878 파운드에 달하며 이는 신형 골드윙보다 약 2파운드 정도 더 무거운 덩치 이다.
Its flat six with six throttle bodies and those two huge mufflers deliver 109 pounds-feet of torque to that fat 6- by 17-inch rear wheel, and it has the largest front and rear brake discs ever fitted to a production Honda. Well, guess it had better, eh?
"룬"의 6개의 실린더에 의해 작동되는 6기통 프랫엔진 은 2개의 대형 머플러를 통해 무려 109파운드/피트의 토크를 6x17인치 뒷 타이어에 전달하며 이러한 토크를 제어하기위해 지금까지 혼다 바이크모델에 사용된것중 가장 큰 브레이크 디스크를 앞바퀴와 뒷바퀴에 장착하였다. 디스크의 사이즈가 커지면 좋다는것 알죠 ????
We’re talking about the Valkyrie Rune, of course, easily the wildest production motorcycle to come along in decades. You’ve seen the Rune in magazines and at the motorcycle shows—Rider even published a series of detailed articles about the bike, its styling, development and manufacture back in the May 2003 issue. In addition to simply showing off its styling and engineering muscle, Honda’s goal with the Rune was to establish a successor to the Valkyrie and future direction for the flat-six family, which is unique and exclusive to Honda. And it has clearly succeeded. But we’ve been staring at, sitting on and speculating about the bike and its future with Honda designers, PR types, Hollywood celebrities and fellow motojournalists since we saw the first pictures last summer. Enough talking, scratching and sniffing—how does the Rune run and ride? 우리는 최근 20년동안 출시된 모토바이크들 중 가장 독특한(the wildest) 프로덕션인 발키리룬에 대해 알아보려고 한다. 2003년 5월호 미국의 유명한 모토바이크잡지인 "Rider"지에 최초로 룬에 대한 기사가 실린이래 많은 잡지들과 모토바이크 쇼 에서 이 독특한 모토바이크에 대한 여러가지 정보들을 보도하였다. 발키리룬을 개발한 혼다의 목적은 단순히 대단스러운 스타일링 과 엔지리어링 기술력을 과시하기 보다는 혼다의 독자적이고 독보적인 수평대향 6기통 엔진기술에 대한 미래의 청사진을 제시하고자하는 측면이 강한듯 보였으며, 혼다의 이러한 목적은 이번 발키리룬의 출시를 통해 확실히 성공적으로 달성되었다. 발키리룬에 대한 PR자료가 배포되면서 혼다의 발키리룬 디자이너들과 함께 등장한 최첨단 디자인의 황홀한 이 모토바이크를 보면서 (최초 실물사진은 2002년 여름에 볼 수 있었음), 또한 할리우드의 유명한 스타들과 함께 한 사진들이 공개되고 동료 모토바이크 저널리스트들 사이에 발키리룬에 대한 온갓 루머들이 난무하는 가운데 과연 이러한 공상과학영화속에나 어울릴듯 한 현실적이지 못한 모토바이크가 실제 제대로 동작할 수 있으며, 이 모토바이크를 공도에서 주행 할 수 있을것 인가에 대해 궁금하지 않을 수 없었다.
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Kevin Wing / Rider Report |
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As a limited-production machine there were few press bikes available, so American Honda was even more discriminating than usual about releasing Runes for testing. Rider was among the few magazines that were allowed to ride off with one for more than a day. In addition to putting the behemoth through its paces, this allowed us to weigh it and run it on the dyno back-to-back with a stock 2003 Honda GL1800 Gold Wing. 최초부터 한정수량으로 생산된 귀한 몸 이였기 때문에 저널리스트들에게 테스트용으로 제공할 수 있는 바이크바저 몇대 없었다. 혼다는 이 바이크를 출시하면서 테스트용바이크를 제공하는데에도 귀한몸값을 똑똑히 하는 특별함을 과시하였다. Rider 잡지사는 암튼 하루동안 "룬"을 타보며 테스트 할 수 있는 기회가 주어진 몇 안되는 모토바이크잡지사중 하나로 선정 되었고, 우리는 이러한 기회를 최대한 살려 이 거대한 괴물의 모든것을 밝혀내기위해 무게를 재고 다이노테스트도 하고 우리가 가지고있는 2003년식 골드윙 GL1800과 세심한 비교를 통해 모든 사양을 해부 하고자한다.
The Wing’s liquid-cooled, fuel-injected, 1,832cc opposed flat six-cylinder engine with single overhead cams and two valves per cylinder is the basis for the Rune’s mill. Six individual 32mm throttle bodies feed the cylinders instead of the Wing’s two 40mm units, however, and the Rune engine’s growl and slightly uneven lope at idle confirm additional changes to its cams, ignition and of course exhaust. Keep small children and pets away, please.
골드윙의 수냉식 퓨엘인젝숀방식의 싱글오버헤드캠 과 실린더당 2밸브 시스템인 1832cc 수평대향 6기통엔진이 "룬"엔진의 기본이 되었지만, 골드윙에서 사용된 2개의 40mm 유니트 대신 "룬" 엔진은 6개의 32mm 스로틀보디를 사용하여 실린더를 구동 시키며, 룬의 엔진이 골드윙보다 더 그르렁그러렁 거리며 아이들링 상태에서 아메리칸 형식의 둥덩거리는 배기음을 내는것으로 보아 아마도 엔진의 캠과 점화시스템 그리고 배기시스템에 변경이 가해진 것이로 생각된다. 아무튼 이녀석으로부터 아이들과 고양이는 좀 멀리 떨어져있게 하는것이 좋다.
With the Gold Wing mill already cranking out enough power and torque to smoke the back tire and pull wheelies riding two-up and fully loaded, it’s no surprise that Honda didn’t hot-rod the
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Kevin Wing / Rider Report |
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Rune more. Outrageous power was not really the idea for this rolling sculpture, and would have required an even larger pair of radiators to keep the temp gauge in the black. Some of the Wing engine’s user-friendly traits—32,000-mile valve adjustment intervals, easy regular service and accessibility—may have had to be sacrificed to make room for more ponies, too.
짐을 가득실고 텐덤을 태운채로도 윌리가능할 만큼 강력한 골드윙의 엔진파워를 그대로 답습한 1인용 크루저이기 때문에 그 파워의 강력함은 이미 잠을 잡을 수 있다. 그러나 달리는 조각과 같은 예술품인 "룬"을 개발하면서 단지 엄청난 파워만을 목적으로 한것은 아니었다. "룬"은 골드윙보다 휠씬 강력한 수냉시스템인 라이에타 그릴을 장착하였으나 이러한 눈을 즐겁게 하는 장착물들로 인해 골드윙의 장점인 32000마일 밸브간극조절 주행거리를 포함한 간편한 정비성을 희생하여야만 하였다.
Though the company definitely wanted to build a bike unlike anything that’s come before, Honda also meant for the Rune to be a rider’s bike, not a trailer queen. And a rider’s bike it is, though the first few moments on the big, $26,000 Rune still require a pretty stiff upper lip. Swing a leg over, reach for the bar and settle into that low 27-inch solo seat, maybe paddle around a bit, and the Rune’s girth and chrome Superbowl-trophy headlight nearly three feet in front make you feel like you’ve straddled a top-fuel dragbike, or perhaps something out of a James Bond movie. Q might have even designed the remote steering lock lever back by the ignition switch, which releases automatically when you turn the ignition on.
The Rune’s engine fires with a growl that sounds a bit like a Porsche race car. At low speeds the bike doesn’t hide its weight, weaving a bit at a walking pace as the nearly 6-foot wheelbase searches for gyroscopic stability from the wheels. once well underway, though, the pounds melt away and the Rune handles and steers much like any big cruiser, albeit one with a rocket motor. Twist the grip to the stop in the midrange and the bike leaps forward like a locomotive in one of those speeded-up vintage movies. Against a 2003 Gold Wing GL1800 on the dyno, the Rune made about one percent more peak torque (see the chart), and slightly more horsepower and torque overall in the low- and midrange from 2,000–3,750 rpm. Above 3,800 rpm the Wing makes about five percent more horsepower and torque. 룬의 엔진에 시동을 넣으면 마치 수퍼카 포르쉐이 배기음과 같은 소리를 내며 심장이 박동을 시작한다. 5마일 이하의 느린속도에서 "룬"은 자신의 엄청난 무게를 결코 숨기려 하지 않는다. 앞바퀴 와 뒷바퀴 사이의 간격인 6피트가 넘는 휠베이스로 인해 사람이 걷는정도의 속도에서는 원심안정력을 회복하려는듯 머뭇거리며 나아간다. 그러나 약간의 속도가 더해지면 이러한 무게감은 완전히 녹아없어져버리듯사라지며 여타의 대형크루저와 다름없는 핸들링 과 스티어링 성능을 보여주는데, 역시 엔진의 가속력은 마치 로켓엔진과도 같다.
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Kevin Wing / Rider Report |
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As you might expect of the Honda six, vibration is virtually nonexistent, and except for the sometimes abrupt throttle response the bike runs like a snarling 100-horsepower refrigerator. Shifting the five-speed is clean and smooth, with just a hint of driveline lash from the shaft final drive.
Comfort is surprisingly good on the Rune, and the 6.2 gallons of fuel in that seamless tank give it decent range. The thin gunfighter seat is really the only limiting factor. In addition to the optional chrome wheels, our Candy Black Cherry test bike had one of two available handlebars with 2 inches less pullback, placing the rider in a slight forward lean when reaching for the stainless-steel grips with soft, knobby rubber inserts. In the interest of clean styling you won’t find any lever adjustments or unnecessary switches on the bar, and the chrome master cylinders have an integrated design complemented by stainless-steel mesh covered cables and hoses. Nearly every external part is only used on the Rune, says Honda, and we believe it.
'룬'의 라이딩은 사실 생각했던 것보다 훨씬더(놀랍게) 안락하며, 땜질없는 일체형 연료통에는 6.2 갤론의 연료가 들어가는데 연비도 상대적으로 좋은 편이다. 약간 얇은듯한 일인용 시트가 조금 불만 스럽다고 이야기하고 싶고 우리에게 제공된 캔디블랙체리카라의 '룬'의 핸들은 2가지중 선택할 수 가 있는데, (옵션핸들은 순정핸들보다 2인치가 더 길다) 옵션핸들을 장착할 경우 그립력을 확보하기 위해 사이사이에 양질의 고무가 삽입된 크롬핸들바가 좀 더 라이더에게 가까이 위치하게되어 허리가 세워진 상태로 라이딩이 가능 하여 상대적으로 순정핸들바 보다 좀더 편안한 자세가 연출된다. '룬'의 단순명료한 디자인 컨셉을 위해 레버조절나사와 같은 불필요한 스위치가 과감하게 제외되었고, 크롬으로 도금된 마스터실린더는 스테인레스 스틸로 커버된 매우 고급스러운 케이블과 연결줄들과도 아주 잘 어울린다. 모든 외부에 사용된 부품들은 '룬'의 전용으로 수공제작되었다는 발표가 충분히 납득이 간다.
Under most riding conditions that robotic looking, chrome, trailing bottom link front suspension provides an amazingly supple ride. The axle load is transferred through pushrods and a link to two upper shocks, one housing a main spring and the other a sub-spring and damping system. No adjustments are provided, and bigger bumps and/or spirited riding can sometimes overwhelm the front end slightly, but it’s more than stout enough for normal riding.
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Kevin Wing / Rider Report |
| The single-sided swingarm in back uses a compact single-shock suspension setup borrowed from Honda’s RC211V MotoGP race bike, in which the top shock mount is in the swingarm itself, allowing for a low seat height with almost 4 inches of suspension travel on the Rune. A remote reservoir offers compression damping adjustment, and the ride in back is pretty good for such a big cruiser, though it gets a bit jouncy on uneven pavement and can jolt the rider over big, sharp-edged bumps. Rebound damping is a touch light for aggressive cornering, too, though the bike runs out of cornering clearance (similar to the VTX1800’s) before it runs out of stability. Linked, triple-disc brakes haul the Rune down hard, with good feel and strength at the lever and pedal.
Don’t look for any storage space on the Rune, but you will find an integrated security system and complete instrumentation (except for a tach) on the handlebar and in a non-glare LED display on the tank. Honda only plans to build about two Runes per dealer for 2004, and is taking a wait-and-see attitude toward 2005. So if owning the biggest, baddest, wildest-looking custom of the millennium thus far is your goal, you had better not wait.
Indicated rpm at 60 mph: NA
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